LATEST:

Grab the widget  IWeb Gator

۱۳۸۹ فروردین ۱۳, جمعه

وقتي که مردم زير پوستر بزرگ آقا ، در ميکردند - گزارشي کوتاه از 13 بدر 89


ما هم سيزده را به در کرديم ، جاي آنها که دورند سبز .  در مسيرمان صحنه هاي بزن و برقص مردم بود و گرد هم بودنشان . حاشيه شهر ، با رويش ناگزير جوانه ، سبز شده بود و ملتي را پذيرا . چادرهاي رنگ و وارنگ و صداي موسيقي از هر جمعي به ترنم . در جمعي توپي شادي آفرين بود و بر بساطي ورقي و احتمالا در گوشه و کنار هم ليوانهاي . . .
پوشش  مردم بدون اغراق در حد غير متعارفي سبز  بود و بر هر گروهي که عبور ميکردي ، زياد لازم نبود کنجکاو باشي تا بفهمي که سبز ، تنها رنگ غالب نيست بلکه تفکر غالب مردم هم هست . جوکهاي بسيجي نقل محفل بود و قهقهه تمسخر آنان حرف اول . بحث سياسي و لعن و نفرين حکومت جائر هم که ديگر آنچنان عادي شده است که لازم به ذکر نيست . امروز هم بود و بسيار شنيدم در خزيدنم از اين جمع به جمع هاي مجاور در حد دادن سلام به همسايه و باز کردن سر صحبت .
امروز از هميشه اين چند ماهه اميدوار تر شدم . خواهم نوشت گذرم را در بين توده هاي مردم و آنچه را ميشنيدم . از کارگر ساده که با خانواده آمده بود تا صنوف و جمعيتهاي بسيار متنوعي که بودند . با چشم و گوش باز رفتم در بين گروههاي مختلف و از صبح تا همين يک ساعت پيش که هوا ديگر کاملا تاريک شده ، چرخ زدم و گپ زدم و به بحث کشيدم اطرافم را و خيلي حرفها شنيدم و آموختم . خواهم نوشت اين روز سبز و زيبا را اما خلاصه همه اينکه ، آزاديخواهي ، نهادينه شده است . بيش از آنچه فکرش را ميکردم .

۱ نظر:

  1. دوست عزیز؛

    ممنون از گزارش گرم و با احساست و آن عکسی که چاشنی مطلب کردی.
    بینهایت خوشحال که: "آزاديخواهي ، نهادينه شده است . بيش از آنچه فکرش را ميکردی."

    پاسخحذف